T1 (1950-1967)

De allereerste was het Type 1-model, te herkennen aan de voorruit met een metalen spijltje in het midden. Vandaar de bijnaam de ‘spijlbus’. Deze werd geproduceerd van 8 maart 1950 tot einde 1967. De eerste 6 jaar  werd de bus in Wolfsburg geproduceerd. daarna verhuisde de productie naar een gloednieuwe fabriek in Hannover. De Microbus of Transporter heeft als interne benaming bij Volkswagen “Type 2” (Type 1 was de Volkswagen kever). Achter het cijfer twee kwam dan het type van de bewuste serie. het idee om een bus te produceren kwam van de Nederlandse importeur Ben Pon. Al in 1947 schetste hij het eerste idee voor wat later de meest succesvolle bestelbus ter wereld zou worden.

Vijf jaar na de introductie kwam het vernieuwde model op de markt. Volkswagen had de carrosserie volledig gewijzigd. Het dak werd voorzien van een luifel boven de voorruiten, hierin kwamen roosters  voor de aanvoer van verse lucht.  De motorklep en motorruimte werden lager geplaatst. Hierdoor ontstond ruimte voor een achterklep, zodat je makkelijk materialen van grotere lengte kon vervoeren die via de achterklep geladen konden worden.

De eerste versies van de T1 (Transporter van de 1ste generatie) werd T1a genoemd. De T1b was een wagen waarvan de daklijn langer was boven het voorraam en een kleinere motorruimte. Met het modeljaar 1963 werden de wagens aangeduid als T1c; de achterkelp was breder uitgevoerd. Ookt werden in datzelfde jaar de scharnierende laaddeuren aan de zijkant vervangen door de welbekende schuifdeur.

De modellen van de T1’s kun je onderscheiden door het aantal ramen in het busje.  Anders kon je de vele uitvoeringen niet uit elklaar houden. Een opsomming : De ‘basis’-Kombi Transporter is die met 11 ramen ( twee voorramen (door het middenspijltje);dan drie zijramen aan ieder kant, een raam in iedere voordeur en ook één achterraam. De volgende is ‘DeLuxe’-model, deze heeft 15 ramen. Dit model was niet in Europa verkrijgbaar. De versie met 23 ramen werd in de USA ‘sunroof deluxe’ genoemd. Deze had aan iedere wagenkant 8 kleine panoramaraampjes. Een versie met 21 raampjes had de gebogen achterraampjes niet. later kregen deze modellen de bijnaam Sambas. Deze Samba’s waren voorzien van luxe chromen lijsten, een uitgebreider dashboard en een canvas open dak was standaard. Samba’s werden geproduceerd vanaf 1951. Na de T1 was het gedaan met de Samba.

Begin augustus 1967 kwam Volkswagen met een compleet vernieuwd model met panoramische voorruit op de markt. De T2 was geboren.